BIBLIOGRAFIA

Si no s'indica altra cosa especificant diferent autor, tots els escrits són de Salvador Dalí i estan inclosos en l'Obra Completa, editada conjuntament per Destino, la Fundació Gala-Dalí i la Generalitat de Catalunya entre els anys 2003 i 2006 a Barcelona.

DALÍ, Salvador

A la divina Gala!..., Prefaci de l'exposició 400 obres de Salvador Dalí, Obra Cultural de la Caixa de Pensions, Barcelona, 1983.

Aparicions Aerodinàmiques dels “éssers -ojectes”. Minotaure n.6. 6/12/1934.

Art català relacionat amb el més recent de la nova intel·ligència. Conferència pronunciada el 16/10/1928 a la Sala Parés de Barcelona. Publicada a  La Publicitat el 17/10/1928.

Aspectes fenomenològics del mètode paranoicocrític. Conferència pronunciada a la Sorbona.

Atès que sóc un geni... Publicat al catàleg de l'exposició Ramírez de la galeria Fedora, Anvers, 1980.

Autenticitat i mentida. Arts, n.357, París, 01/05/1952.



Camuflatge total per a la guerra total. Esquire, XVIII, n.2, Nova York, 08/1942.

Carta a André Breton. Prefaci per al catàleg de la seva exposició a la galeria Pierre Colle de Parés, del 19 al 29 de juny del 1933.

Comentaris sobre les joies. Pròleg del llibre "Dalí. A study of his Art-in-Jewels", The New York Graphic Society, Greenwich, Connectitut, 1959.

Conferència de premsa a Nova York. Oui 2. L'archangelisme scientifique, Denöel Gonthier, París, 1971 Original de 21/11/1934.

Confessions Inconfessables (1975).

Confuci, que ens va enredar com a xinesos, s'allunya per la banda de la borsa al so de la “patètica” de Beethoven, Prefaci del llibre de Sigmund Freud "Moïse et le monothéisme", editat per Art et Valeur, París, 1974.

Contra la pornografia i l'obscenitat a favor del Déu Eros i l'erotisme. Pròleg de Les Métamorphoses érotiques, L'Érotidiade, Edita, Lausana, 1969.



Dalí al lector. Publicat en el catàleg de l'exposició celebrada a la galeria Koedler&Co.de Nova York, el 14/04/1943.

Dalí, Dalí! Publicat en el catàleg de l'exposició celebrada a la galeria Julien Levy de Nova York el 21 de març del 1939.

Dali dans son labyrinthe (Dalí al seu laberint), realitzat en col·laboració amb Henry-François Rey, 1974.

Dalí News [I]: Dalí llança la seva ofensiva d'hivern. Dalí News. Monarch of the dailies, vol, I, n.1 Novayork 20/11/1945.

Dalí News [II] Dalí News. Monarch of the dailies, vol.I, n.2, Nova York, 25/11/1947.

Darreres modes d'excitació intel·lectual per a l'estiu del 1934. Documents 34 06/1934.

Declaració de la independència de la imaginació i els drets de l'home a la seva pròpia bogeria. The Art Digest, XIII, n.19, Nova York 01/08/1939.

De la bellesa terrorífica i comestible de l’arquitectura “Modern Style”. Minotaure 12/12/1933.

Desafio Aragon Art Front, III, n.2, Nova York, 03/1937.

Diari d'un geni, Éditions de la Table Ronde, 1964.

Documental-París-1929 (I). La Publicitat 26/04/1929.



El Dalí diari de Lyons. Mecanoscrit conservat als arxius de la fundació Gala- Salvador Dalí de Figueres i datat del 1947.

El darrer escàndol de Salvador Dalí. Catàleg de l'exposició a la galeria Julien Levy de Nova York. 22/04/1941 – 19/05/1941.

El discurs de Dalí que no s'ha sentit al “Bal des petits lits blancs”. Arts, n.753, París, 13/05/1959.

El fenòmen de l’Èxtasi. Minotaure 12/12/1933.

El mite tràgic de l'Àngelus de Millet, 1963.

El món d'ahir. Mecanoscrit conservat als arxius de la fundació Gala- Salvador Dalí de Figueres i datat del 1949.

El surrealisme al servei de la revolució. Esborrany de la conferència de Dalí va pronunciar a la sala Capcir de Barcelona el 18 de setembre de 1931. Publicat al llibre "Salvador Dalí. La construcción de la imagen", 1925-1930. Fèlix Fanés. Ed.Electa, 1999.

El surrealisme espectral de l'etern femení prerafaelita. Minotaure, n.8 París, 15/06/1936.

Els cornuts del vell art modern, 1956.

Els meus quadros del saló de tardor. L’amic de les arts 31/10/1927.

Els nous colors del “sex-appeal” espectral. Minotaure 12/05/1934.

Els savis i Dalí. La Vanguardia, Barcelona, 13/12/1962.

Els sis dies de Dalí, París-Match, n.1258, París, 16/06/1973.

Enquesta sobre la joventut. Entrevista en La Publicitat 12/12/1928.

Entretiens Avec Salvador Dalí, Alain Bosquet, Pierre Belfont, París, 1966.

Entrevista a Salvador Dalí per al programa "A fondo", Ràdio Televisió Espanyola (RTVE), 1977.

Entrevistes, Ed. Destino, Obra Completa vol. VII, Barcelona, 2006. (Més d'un centenar d'entrevistes).

És Amèrica un país moribund?, Fact, Nova York, 10/1965.




Federico García Lorca: “exposició de dibuixos colorits”, La Nova Revista 10/1927.

Film-art, film-antiartístic, La Gaceta Literaria 15/12/1927.

Fotografia no-euclidiana d'una fotografia. Minotaure n.7 10/06/1935.



Gala, Velázquez i el toisó d'or. Vogue, n.597, París, 06-07/1979.



Holos! Holos! Velázquez! Gabor!, Art News, vol.71, n.2, Nova York, 04/1972.

Homenatge a Meissonier, Exposició a l'hotel Meurice, París, 01/11/1967.

Honor a l'objecte! Cahiers d'Art, n.1-2, París 05/1936.

Immortalitat de l'imperialisme genètic, Dix recettes d'immortalité, Audoin Descharnes, París, 1973.

Importància filosòfica dels rellotges tous, Publicat per primera vegada a "Salvador Dalí. La construcción de la imagen 1925-1930, Fèlix Fanés, Ed. Electa, Madrid, 1999". Original del 11/05/1935.

Intel·lectuals castellans i catalans – exposicions – detenció d’un exhibicionista al metro, Le Surréalisme au Service de la Révolution, 10/1930.

Interpretació paranoicocrítica de la imatge obsessiva L’Àngelus de Millet, 1963.

La batalla de Tetuan, Show, volII, n.6, Nova York, 06/1963.

La conquesta de l'irracional, Les Éditions Surréalistes, París 20/ 07 1925.

La decadència de l'art modernista, Washington Times Herald, 20/05/1950.

La femme visible, Éditions surréalistes, 1930.

La fotografia, pura creació de l’esperit, L’amic de les arts. 31/09 1927.

La metamorfosi de Narcís, Éditions surréalistes, 1937.

La meva revolució cultural, Escrit per a repartir entre els estudiants del maig del '68, publicat posteriorment a Dalí de Draeger, Blume, Barcelona/Madrid, 1982.

La monarquia cilíndrica de Guimard, Arts Magazine, vol. 44, n.5, Nova York, 03/1970.

La vida secreta de Salvador Dalí, Dial Press, Nova York, 1942.

Les idees lluminoses “daquesta llum, no en mengem”. L'usage de la Parole, ÇI, n.2, París 03/1940.

Les meves impressions i records íntims. Un diari 1919-1920.

Les passions segons Dalí (en col·laboració amb Louis Pauwels, que l'entrevista i transcriu el que Dalí li explica), 1968.

L’amor.  La Femme visible 15/12/1930.

L' “Àngelus”, de Millet. The New Hope, II, n.4 8/1934, original del 25/06/1934.

L’anunci comercial, publicitat, propaganda. L’amic de les arts 30/04/1928.

L’ase podrit. Le Surréalisme au Service de la Révolution 08/1930.

L'enigma estètic, Diversos Autors, Procés a l'atzar, Barcelona, Tusquets, 1986.

L'erotisme en la roba, Publicat pel Salvador Dalí Museum, Cleveland, Ohio, i el Teatre-Museu Dalí de Figueres el 1977, original del 21-26/03/1963.

L'única cosa..., El País, 11/02/1985.



Manifest Místic. Text presentat a la llibreria Berggruen de París el 06/1951.

Manifest antiartístic català/manifest groc que va escriure el 07/1927 durant l’estança amb Lorca a Cadaqués, al qual també es van adherir Gasch i Montanyà.

Misteri surrealista i fenomenal de la tauleta de nit. Publicat per primera vegada a Salvador Dalí. La construcción de la imagen 1925-1930 (F.Fanés) Ed. Electa, Madrid, 1999. Original del 5/10/1934.

Monturiol i Bellini, tots dos encara al fons del mar, El País, 17/02/1985.

Nous límits de la pintura, L’amic de les arts, publicat en tres parts: 29/02/1928 – 30/04/1928 – 31/05/1928.

Nova York em saluda.  Tract, 11/1934.

Noves consideracions generals sobre el mecanisme del fenomen paranoic des del punt de vista surrealista, Minotaure 01/06/1933.



Objectes surrealistes. Le Surréalisme au Service de la Révolution. 12/1931



Perquè vaig ser sacríleg, perquè sóc místic. Mecanoscrit conservat a la Biblioteca de Catalunya, referent a una conferència i datat del 03/10/1950.

Per al “meeting” de Sitges. Conferència a l’ateneu de El Centaure a Sitges. 13/05/1928.

Perquè ataquen la “Mona Lisa”, Art News, n.62, Nova York, 03/1963.

Per un tribunal terrorista de responsabilitats intel·lectuals. Conferència pronunciada l’11/04/1934 a l’Ateneu Enciclopèdic Popular. Publicat a "Salvador Dalí. La construcción de la imagen, 1925-1930". Ed. Electa, 1999.

Picasso i jo. Text de la conferència pronunciada al teatre María Guerrero de Madrid el dia 11//11/1951.

Poesia de l’útil standaritzat, L’amic de les arts 31/03/1928.

Posició moral del surrealisme. Conferència pronunciada a l’Ateneu Barcelonès. Publicat a Hèlix, 22/03/1930.

Primera llei morfològica sobre els pèls en les estructures toves. Minotaure, n.9, París 15/10/1936.

Prefaci [Galeria Bignou, 1945].  Publicat en el catàleg de l'exposició celebrada a la galeria Bignou de Nova York 20-29/11/1945.

Prefaci [La visió artística i religiosa de Gaudí]. Prefaci del llibre de Robert Descharnes, Clovis Prévost i Francesc Pujols, La vision artistique et réligieuse de Gaudí, Edita, Lausana, 1969.

Pujols per Dalí, realitzat en col·laboració amb Henry-François Rey, 1974.



Qui és surrealisme?, Vogue, Nova York, 15/04/1968.

Quines novetats d'aquí a cinc anys. Mecanoscrit conservat als arxius de la fundació Gala- Salvador Dalí de Figueres i datat entre 1949 i 1950.



Realisme sibarític agut, Introducció a Linda Chase a Les hyperrealistes américains, Filipacchi, París, 1973.

Realitat i sobrerealitat. La Gaceta Literaria 15/10/1928.

Reconstitució del cos gloriós en el cel. Magie des extremes. Études Carmélitaines, París, 06/1952.

Reflexions,  L'amic de les arts 31/08/1927.

Resposta a “Emancipació de la pintura”.  Minotaure 12/12/1933.

Resum de la història i de la història de la pintura. Publicat en el catàleg de l'exposició Salvador Dalí, 1919-1965 celebrada a la Gallery of Modern Art de Nova York, 18/12/1965 - 28/02/1966.

Revista de tendències antiartístiques. L’amic de les arts. 31/03/1929.

Rostres ocults, Dial press, Nova York, 1944.



Sant Sebastià, L’amic de les arts 31/07/1927.

Senyors: mai de la vida... Life,15/10/1945.

Sobretot, l’art ornamental, Galeria Pierre Colle de París. 03/06/1931.



Temes actuals, L’amic de les arts 31/10/1927.

Tractat de les garlandes i els nius (extractes), Oui 2, L'archangelisme scientifique, Denoël Gonthier, París, 1971.

Una entrevista excepcional, Dalí es confessa. Arts, n.674, París, 11/06/1958.

Un Chien Andalou. El mirador 24/10/1929.

Un retrat de Salvador Dalí.  Esquire, XVIII, n.2, Nova York, 08/1942.



Viatge de malson, Life, Nova York, 6/03/1944.

Visca la guerra! Els surrealistes i Hitler. Manuscrit inèdit conservat als arxius de la Fundació Gala-Salvador Dalí de Figueres. Principis del 1934.

Visió paranoica, Manuscrit enviat a Harper's Bazaar des del transatlàntic S.S. New York, escrit en data 01/01/1938.

Vive l'art moderne à condition de peindre a partir de raphael”.  Publicat en el catàleg de l'exposició celebrada a la Carstairs Gallery de Nova York entre 10/1052 i 01/1953.

“Vogue” (París), Número del cinquantenari 1921/1971 realitzat per Salvador Dalí.



What I mean, Mecanoscrit conservat als arxius de la fundació Gala-salvador Dalí de Figueres probablement del 1945.



50 secrets màgics per pintar, Dial Press, Nova York, 1948

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada